Tudtad, hogy a vendégszeretet toplistát sok-sok nemzet előtt a spanyolok vezetik, mi magyarok pedig a középmezőnybe tartozunk? Érdemes a vendégszeretet alapján választani úti célt, hiszen ez nagyban meghatározza, hogy milyen élményekkel térünk haza az utazásról.
Lengyel-magyar jóbarát
Legutóbb Krakkóban jártunk április végén a barátainkkal és azon tűnődtem, hogy mi az, ami másodszorra is visszahívott ebbe a városba, és ami miatt szívesen elmennék ismét. Egyértelmű, hogy a lengyel vendégszeretet. Mindannyian ismerjük azt a mondást: „Lengyel-magyar, két jóbarát, együtt harcol és issza borát” De vajon tényleg ennyire jó barátok vagyunk? A Wikipédia szerint állítólag még genetikailag is van valami közünk egymáshoz! Mindenesetre a krakkói utazásunk során sok pozitív élményben volt részünk, bár azt nem tudom, hogy ez a magyarságunknak szólt, vagy csak ennyire vendégszeretőek a lengyelek. 1999-től egyébként rendszeresen kutatják az egyes országok imázsát, természetesen a mérőszámok között szerepel az ott lakók vendégszeretete is, ami befolyásolja az egyes országokról kialakított véleményünket. Az MGI Nation Brands Index európai rangsorában, a vendégszeretet kategóriában egyébként a hátsó traktusban szerepelnek a lengyelek (28), még mi is megelőzzük őket 10 hellyel.
A vendégszeretet toplista élén a déli népek
Egy másik felmérésben szintén vizsgálták az egyes nemzetek nyitottságát, vendégszeretetét: ebben a listában a spanyolok után a franciák, németek, svédek, görögök,olaszok, portugálok és a hollandok végeztek az élen. Mi magyarok a középmezőnyben helyezkedtünk el, érdekesség, hogy Kelet-Európából a horvátok szerepeltek a legjobban. A sereghajtók közé az oroszok, moldávok tartoznak, ezen túl Szerbia és Montenegró. A kutatások mögött minden bizonnyal komoly munka áll, de mi magunk is megtapasztalhatjuk, hogy egy-egy országban mennyire várják szívesen a vendégeket. Személyes tapasztalataim szerint Európában a mediterrán népek a legvendégszeretőbbek, különösen a görögök. A spanyolokat talán már kifárasztotta és elkedvetlenítette az évente rájuk zúduló sokmillió turista, ez különösen akkor szembeötlő, ha valamelyik felkapott spanyol üdülőhelyen, vagy Baleári-szigeten nyaralunk. Ellenben a görögök még mindig nagyon kedvelik a hozzájuk utazókat, erről tavaly én is megbizonyosodhattam, amikor 10 napot töltöttünk a csődközeli országban, Krétán. Állítom, hogy az óriási problémák ellenére a jókedv, a szívélyesség és a családias hangulat nem tűnt el a szigetről.
Vendégszeretet pro és kontra
Az utazók szempontjából minden bizonnyal a vendégszeretet a legfontosabb tényező, ami meghatározza, hogy mennyire szívesen emlékeznek vissza egy-egy országra. A modern utazások világában, amikor például a coachsurfing révén valóban próbára tesszük szállásadóink vendégszeretetét, különösen nehéz meghatározni, hogy vajon milyen is az igazi vendégszeretet? Megpróbáltam rá valamilyen definíciót keresni, de végül rájöttem, hogy minden ember más és mást keres, a saját habitusának megfelelően. Ha valaki szívesen néz látnivalókat, barangol múzeumokban és fedezi fel a városok épületeit, az nagyon örül annak, ha útbaigazítják a térképpel a kezében az utcán, vagy „adhoc idegenvezetőt” kap a túrájához. Ehhez persze nem árt, ha a vendéglátó ország lakosai nyitottak és jól beszélnek idegen nyelveket. Azok, akik szeretnek elvegyülni a helyiek között, megismerni a szokásaikat, szívesen veszik, ha bepillanthatnak egy helyi család életébe, ha meghívják őket egy-egy családi programra, ha részt vehetnek az ott élők mindennapi életében. Nekik a couchsurfing kiváló választás lehet! De természetesen vannak olyan utazók is, akik leginkább pihenésre vágynak, ők nem szeretik, ha feleslegesen zaklatják őket a helyi lakosok programokkal és kedvességekkel. Én leginkább valamilyen zárt, többcsillagos, diszkrét szállodát ajánlanék nekik a nyaraláshoz. De vannak olyan utazók is, akik ingyen szállást, ételt, szállítást is szívesen vesznek egy-egy idegen helyen. Én személy szerint azt szeretem a legjobban, ha a vendéglátó – legyen szó tulajdonosról, szállodai személyzetről, helyi idegenvezetőről, eladóról, felszolgálóról – szenzitív és megérzi, hogy éppen az adott pillanatban kinek mire van szüksége. Ez a képesség bizony emberfüggő és nem lehet általánosítani egy-egy nemzetre, hiszen mindenki más és más, éljen bárhol a világon.