A sehová sem vezető híd története

2019. október 23. 09:19 - Csatangoló

Vajon hogyan került a Kilenclyukú híd másolata egy szántóföld közepére távol minden víztől és úttól?

zadorhid.jpgA Zádor-híd így nézett ki 2 héttel ezelőtt! - fotó: Csatangoló

Kevés olyan meglepő látvánnyal találkozni túrázás közben, mint amit a Kilenclyukú híd másolata nyújt egy szántóföld közepén, távol minden úttól és vízfolyástól. Az egyetlen áthidalható patakocska, melynek partján legtöbbször tehéncsordák legelésznek, vagy tíz méterre a kő építménytől fut, de párhuzamosan azzal. Vajon hogyan került a puszta közepére, Karcag határába ez a ma már műemléknek számító híd?

            Ezt a mindenképpen rendhagyó építményt, mely valóban megszólalásig emlékeztet a hortobágyi társára, Zádori-hídnak nevezik és őse már az 1700-as évek legvégén is itt állt, igaz akkor még fából. Hogy miért volt szükség itt ezen a helyen már ilyen régen is hídra, azt két körülmény indokolta: egyrészről az itt vezető út a Budapest-Szolnok-Debrecen postakocsi útvonal volt, ráadásul a Cívis város után tovább kanyarodva egészen az erdélyi kőbányákig nyújtózkodott. A sóút így az ország egyik- és a Hortobágy talán legfontosabb útvonala volt. A másik ok, hogy ezen a vidéken a szabályozatlan Tisza vízfolyások százait hozta létre, melyek közül a legnagyobb éppen a Zádor ér volt. Ezen felül a környék közlekedését nagyban befolyásolta a szinte mindent elborító mocsaras talaj, mely önmagában kijelölte a sóút lehetséges nyomvonalát. Az pedig nyilvánvaló volt, hogy egy ilyen fontos kereskedelmi és postai útvonalnak nem állhatta útját a víz sem, így hamar elkészült a Zádor éren átívelő fahíd.

            Azzal azonban igen sok gond akadt, folyamatos karbantartást igényelt és nehezen viselte a gyakori árvizek okozta hatalmas víznyomást. A helyreállítása idején pedig újra csak megszűnt a létfontosságú közlekedés Debrecen és a sóbányák irányába. Karcag városa az 1800-as évek elején folyamodott József Nádorhoz egy állandó, kőboltozatos híd építésének engedélyezéséért és támogatásért a kivitelezéshez. Abban az időszakban igen nagy népszerűségnek örvendett a kilenclyukú hídon is látható kőboltozatos építési módszer, ám az itteni híd 20 évvel előzte meg hortobágyi társát, már 1806-ban épülni kezdett, így igazából a Zádori-híd az eredeti, és a Kilenclyukú építésekor ebből merítették az ihletet. Mindez olyannyira igaz, hogy az 1809-ben elkészült Zádori-híd maga is kilenc nyílással rendelkezett. Igaz ez az építmény valamivel kisebb, 80 méter körüli hosszban ívelt át a vízfolyáson, szemben a hortobágyi híd 96 méterével, ám elkészültekor így is a legnagyobb kőhíd volt az országban.

zador_bridge_karcag_legifoto1.jpgA Zádor-híd a semmi közepén, forrás: Wikipedia

            A Zádori-híd megépítésével 20 évnyi nyugalom köszöntött be a sóút közlekedésében, hiszen az új átkelő ennyi ideig látta el hibátlanul a feladatát. 1830-ban azonban a korábbiaknál jóval hatalmasabb áradás zúdult a környékre, és ekkora víztömeggel már a kőhíd sem bírt el. Az ár könnyedén söpörte el a híd két-két szélső pillérét. Ráadásul mivel a magas vízállás hosszú ideig nem csökkent, így a helyreállítás is csak évekkel később indulhatott meg, egészen pontosan 1833-ban. Az akkori állapotfelmérés hamar kiderítette, hogy az építményt eredeti állapotában helyreállítani csak igen nagy nehézségek árán lehetne, így nem építették újra a leomlott négy boltozatot. Elkészülte után így az átkelő már a mai, ötlyukú kiépítésében pompázott.

            A híd történetében ekkor újra nyugodalmas időszak következett be, ám ez már az utolsó felvonás volt. A folyamatos, néha rengeteg emberi életet és tetemes anyagi károkat okozó áradások nyomán Széchenyi István gróf a folyók szabályozását kezdte szorgalmazni. A Tisza esetében a munkálatok végül 1846-ban indultak meg, és a víz sebességének befolyásolása, valamint az új védgátak felépítése alapjaiban változtatta meg a Hortobágy környékének vízrajzát is. A sok, természetes úton keletkezett vízfolyást (patakokat, erecskéket) végérvényesen elzárták a Tiszától, amik így hamar kiapadtak, még az olyan aránylag nagyobb folyások esetében, mint a Zádor ér. A folyószabályozással azonban más valami és együtt járt, ez pedig a földek visszahódítása a mezőgazdaság számára. A korábbi vadvizek által hizlalt mocsarak helyén szántóföldek jöttek létre, amelyek kialakításakor a korábbi útvonalakat is gyakran más irányba terelték, ez pedig a sóutat is érintette. Ezzel a Zádori-híd egycsapásra veszítette el minden értelmét, hiszen többé nem folyt alatta víz és nem vezetett rajta keresztül út. Ez a csodálatos és ritka építmény pedig 1976-ban merült végleg nyugodt csipkerózsika álmába, amikor a körülötte található több, mint 70 hektáros területtel együtt védetté nyilvánították, hogy eredeti környezetben legyen megtekinthető az előző századok pásztorkodó életmódja, és a korszakra jellemző közlekedési emlékek is. A sehová sem vezető híd pedig ma már egy letűnt kor mementójaként várja a túrázókat a szántóföld közepén.

További érdekességek itthon ésa nagyvilágban, kattints a Csatangoló blogra, megköszönjük, ha követsz minket!

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csatangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr7915253752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandiras2 2019.10.24. 05:20:44

Fallout 2019.
Építése után több mint 200 évvel, az utazó a letűnt kor mérnökeinek mesterművét, illetve annak maradványait csodálhatja meg a pusztaság közepén.

Fredddy 2019.10.24. 05:21:17

A víz eltűnése csak az egyik fele a történetnek, a másik, hogy a Debrecen felé menő út is arrébb került: a vasutat kicsit délebbre építették meg, és amellett jelölték ki a mostani 4-es főút elődjét. Így Püspökladányban van a vasúti és a közúti elágazás (Debrecen, illetve Nagyvárad felé), a Karcagról Nádudvar felé menő utat, ami a Zádor-hídon át vezetett (illetve most közvetlenül mellette vezet), manapság csak a földekre és a környékbeli tanyákra menők használják.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2019.10.24. 14:19:57

Hogy mennyire nem igaz a "puszta népe" kép, ami a köztudatban él, ha a középkori magyarokat kell elképzelni, és mennyire megváltoztatta a táj képét a XIX. század második felében a Tisza szabályozása, az a Zádor-híd környékének régi térképeit tanulmányozva nagyon szépen kirajzolódik.

A szabályozás előtti Tisza arra tekergett, amerre kedve tartotta (a monda szerint a Jóisten/Szent Péter befogott egy szamarat, hogy azzal szántson, de a számár, ahogy az ekét húzta itt is, ott is meglátott egy csomó ínycsiklandó füvet, vagy egy kívánatos virágot, és ezért is, azért is odakanyarodott, hogy leharapja, de hát húzta maga után az ekét, ami aztán a Tisza vonalát jelölte ki.

Gátak híján áradáskor az Alföld nagy része mocsárrá vált. Ezek a hatalmas vízzel borított területek kiváló halkeltetők voltak, azt mondták, a Tisza igazából két rész hal, egy rész víz. A településszerkezet is a Tisza járásához alkalmazkodott, magaslatra került a település, de közelben kellett, hogy legyen élő Tisza, kellett időszakosan vízborította terület (legelőnek, kaszálónak), és kellett szántónak való föld, ameddig a Tisza általában nem áradt ki. Ahol ma az alföldi települések vannak, ott a mikrodomborzat pont ezt nyújtotta.

Ahogy ma ismerjük az Alföldet, nem is értjük, hogy miért volt a bejegyzésben említett sóút annyira fontos. Hát az Alföldön csak nem olyan nagy művészet utat csinálni... Márpedig az Alföld nagy része olvadástól nyár közepéig víz alatt volt, az őszi esőzések pedig ismét mocsárrá változtatták a vidéket, ami egészen a kemény fagyok beálltáig járhatatlan is maradt - furcsa belegondolni, de éppen télen volt a legjobban járható. Közlekedni viszont mindig kellett.

De mi látszik a térképeken, amire az előbb hivatkoztam (és pl. "első katonai felmérés" címszóra keresve a mapire.eu oldalain elérhető)?

Az első felmérés még a Tisza szabályozása előtt történt, az 1700-as évek második felében. A folyó ma ismert holtágai még jórészt az élő folyó részei, az Alföld nagy része pedig legalábbis időszakosan vízzel borított terület. Helyesebb inkább azt mondani, hogy időszakosan _nem_ vízzel borított terület.

Karcag mintha szigetként emelkedne ki egy tengerből (legalábbis tőle ÉK-K-DK-D-DNY irányban víz borít mindent). A Zádor híd (a város központjától 5,5 km-re ÉK-re) ennek a tengernek egy nyúlványa, a Hármas-halom és a Zádor-halom közötti részen vezet át a jelölt híd.

A második felmérés ugyan 50 évig tartott 1819-1869. között (és az egyes szelvényeknél nem szerepel a keletkezésük), de a Karcag környéki részeket jól keltezi a rajta feltüntetett vasútállomás. A Szolnok-Debrecen vonal 1859-ben épült ki, tehát biztos, hogy az adott szelvény a felmérés időszakának végén készült, és a vízborítottság még mindig jelentős. A közeli Tisza-szakaszok ekkor még szabályozás előtt voltak. A harmadik felmérés is ezt a képet mutatja.

A következő térkép már 1910-ből van, itt már egyértelműen vízrendezett a terület, a hidat már alig jelöli, viszont mellette már látszik a mai napig meglévő csatorna.

Szóval rövid 30 év alatt átalakult az Alföldi táj, és 150 éve kialakult az a kép, amit mi annyira öröknek és időtlennek tekintünk, hogy már-már az identitásunkba is beépült.

gigabursch 2019.10.25. 09:03:37

Jártam ott, érdemes megállni.
A szélmalom sajnos már csak romokban van még pár êve.

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
Így van.
A vizekkel elmentek a halak is, de a malária is.
süti beállítások módosítása