Bevállalós utazóknak kötelező Amszterdamba menni!

2017. április 04. 11:24 - Csatangoló

Amszterdam a végletek városa, ahol a virágok és a tulipánok jól megférnek a füves cigikkel és sütikkel, ahol egy utcányira van egymástól a vörös lámpás negyed és az elegáns történelmi központ. Néha sokkoló, néha felemelő, de mindenképpen bulis.

amszterdam3kicsi.jpg

Nemrégiben kaptam egy sajtóanyagot Amszterdamról, ami elindította bennem az emlékeket és úgy gondoltam, hogy régi és újabb élményeim nyomán megírom ezt az amszterdami posztot! Először a nyolcvanas évek legvégén, középiskolás koromban, cserediákként jöttem Hollandiába, pontosabban Zeistba. Ez egy kisváros Rotterdam és Amszterdam között félúton, kicsit keletre. Akkor fiatal tinédzserként, a vasfüggöny túlsó oldaláról érkezve engem sokkolt Amszterdam miliője. Egyrészt még soha nem voltam előtte bevásárlóközpontban, maximum a Skála a volt a legtöbb, amit láttam, és teljesen kiakadtam a kinti árubőséget látva. Arról nem is beszélve, hogy a holland főváros vörös lámpás negyedében már akkor is a kirakatban ültek a prostituáltak, amin én egyenesen megbotránkoztam. A legfurább azonban az volt, hogy az esőre és jeges szélre való tekintet nélkül, éjjel-nappal bicajjal mentünk mindenhova, a plusz balettóráktól kezdve egészen a hétvégi diszkóig. Persze nem volt olyan bonyolult és veszélyes a bringás közlekedés, mint Magyarországon, mert az autósok elég figyelmesek voltak, és Zeistban, valamint Amszterdamban is rengeteg bicikliút volt már 28 évvel ezelőtt is.

 Később felnőttként már teljesen másként láttam a várost. Ma már számomra is elvárás, hogy mindenhol mindent lehessen kapni, hogy bátran válogathassak a különböző áruk között, legyen szó ruháról, élelmiszerről, csecsebecséről vagy szuvenírről. Egyébként megjegyzem, hogy már 50 éve üzemel Waterlooplein bolhapiaca, ami nagyon klassz volt régen, és most is érdemes ide ellátogatni. Itt tényleg minden kapható az olcsó használati tárgyaktól kezdve a second hand ruhákon át, egészen a drága antik holmikig. Szerintem ez az egyik legjobb bolhapiac Amszterdamban.

 Bár itthon csak hétvégenként vesszük elő a gyerekkel a kerékpárt, és akkor is nagyon bosszankodom, mert a környékünkön egyáltalán nincs bicajút. Ha Hollandiába megyek, szinte mindig kétkeréken járok. Nagyon kényelmes, mert szinte mindenhol sík a vidék. Nagyon népszerű, mert olcsóbb, mint a tömegközlekedés, pár Euróért bárhol bérelhetünk bicajt a városban, akár napokra is. Szerintem elég biztonságos is a rengeteg kiépített bringaút miatt.

 amszterdam2kicsi.jpg

Állítólag kerékpárral a legjobb bejárni a gyönyörű  Keukenhof-ot is, ahol több, mint 32 hektárnyi virágzó tulipán és nárcisz várja a látogatókat, a márciustól május végéig tartó szezonban. Sajnos én eddig mindig ősszel voltam Amszterdamba, így csak az aalsmeeri virágtőzsdét láttam, de már ott is elkápráztatott a rengeteg virág. A fotókból ítélve Keukenhof még csodásabb, és nem érdemes kihagyni a virágkarnevált sem, a Bloemencorso-t! Minden év tavaszán a közeli tengerparti városokban, azaz Haarlem és Noordwijk között rendezik meg, idén április 19-23 között.

Amszterdamban egyébként rengeteg múzeum található, amelyeket érdemes megnézni, ha hosszabb időt töltünk a városban.  Itt van a világ legnagyobb Van Gogh Múzeuma, kötelező a holland nemzeti múzeum, azaz a Rijksmuseum is. A Dam téren, azaz a város központi helyén van a Királyi palota (Koninklijk Paleis), az Új-templom (Nieuwe Kerk), a De Bijenkorf áruház is. Emlékszem, hogy tinédzserként elolvastam Anna Frank naplóját, mielőtt elmentem volna a neki szentelt kiállítást megnézni, ennek eredményekét végigsírtam az egészet. Azt hiszem egyszer mindenkinek látnia kell! Teljesen más szórakozást kínál Európa első Erotika Múzeuma, amely a központtól nem messze, de már a vörös lámpás negyedben fekszik. Nem kell aggódni, nappal nagyon jó a közbiztonság Amszterdam „hírhedt” részein is. Egyébként a csatornák mellett bolyongva nemcsak peepshow-kba és kirakatos lebujokba botlunk, hanem itt vannak a híres coffee shopok is, ahol a sima kávé mellett bizony nevetős sütik, gombák és marihuánás cigaretták is kaphatóak teljesen legálisan.

Egyébként egykori tapasztalataim azt mutatták, hogy a hollandok nem házitündérek a konyhában, sokkal szívesebben járnak el otthonról, mint mi magyarok és többnyire gyorsbüfékben vagy éttermekben esznek. Ez már így volt sok-sok éve is, és szerintem ez nem sokat változott. Talán ez eredményezte, hogy Amszterdam valódi gyorskaja-nagyhatalomnak számít! A majonézzel, gombával, hagymával és sajttal kínált holland sültkrumpli, a patatje oorlog nagyon finom, én szeretem a mézes ostyájukat is és a holland fűszeres fasírtgolyót, a bitterballent is, ugyanakkor a nyersheringes csodájukat azóta sem sikerült megkedvelnem.

A legvégén pedig ne feledkezzünk meg a bulikról sem, mert szerintem a hollandok állandóan partiznak, nemhiába innen származnak a legmenőbb DJ-k. Találunk itt menő klubokat, megdiszkókat, dance zenére szakosodott hajókat, este a belváros és a red light zóna megtelik élettel.  Április 27-én, az ország nemzeti ünnepén, azaz a Koningsdag-on például valódi narancs parádé özönli el a vízfelszínt és az utcákat, ilyenkor indul a mega-utcabál és a világ legnagyobb dance felvonulása. Óriási tömeg és hihetetlen hangulat. Szerintem Amszterdam az a város, amitől mindenki keveset vár, de nagyon sokat kap. Hihetetlenül szabad világ, ahová érdemes újra és újra visszatérni.

 amszterdam1kicsi.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csatangolo.blog.hu/api/trackback/id/tr6312399945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása